تربیت بدنی (به قلم رضا خواجه)

مقالات در زمینه ی تربیت بدنی

تربیت بدنی (به قلم رضا خواجه)

مقالات در زمینه ی تربیت بدنی

تاریخچه ورزش در مدارس

از سال 1306 هجری شمسی بر اساس قانونی که از تصویب مجلس شورای ملی وقت گذشت درس تربیت بدنی و ورزش به صورت اجباری جزء برنامه های درسی تمام دوره های تحصیلی قرار گرفت. به موجب این قانون هر روز یک ساعت از برنامه های دانش آموزان به درس تربیت بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و امکانات اجرائی عملا با مشکل مواجه شد. بطوریکه در سال 1314 به منظور تامین معلم تربیت بدنی مورد نیاز آموزش و پرورش تاسیس شد تا اجرای درس تربیت بدنی درتمام پایه های تحصیلی از ابتدائی تا پایان دوره متوسطه توسط معلم تخصص تربیت بدنی تدریس شود اما با صدور بخشنامه 4628 ت-ن مورخ 3/6/1363 بدستور وزیر وقت بکارگیری معلم خاص تربیت بدنی در دوره ابتدایی حذف و تدریس تربیت بدنی به معلمان یا آموزگاران همان پایه محول شد که این موضوع به اعتقاد اکثر کارشناسان با توجه به اهمیت دوره ابتدائی زیانهای بزرگی به ورزش آموزشگاهی و ورزش کشور وارد کرد.تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از سال 1323 در سطح کشور با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناسی مسئول و در سطح شهرستان با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناس مسئول و در سطح شهرستان با عنوان مسئول تربیت بدنی آموزشگاهها شروع به فعالیت نمود. ضرورت ارتقاء تشکیلات تربیت بدنی آموزشگاهها از سالهای قبل از انقلاب مطرح بود تا اینکه برای اولین بار در سال 1357 تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از اداره کل به معاونت ارتقاء پیدا کند. اگر چه این ارتقاء تشکیلات باعث خشنودی جامعه ورزش کشورگردید اما کمتر از یک سال مجدداَ تشکیلات تربیت بدنی ازمعاونت در سطح وزارت آموزش و پرورش به یک اداره کل زیر نظر معاون پرورشی تنزل پیدا کرد. طی دو دهه اخیر موضوع ارتقاء تشکیلات همیشه توسط متخصصین و کارشناسان تعلیم و تربیت، تربیت بدنی مطرح بود تا اینکه درسال 1378 به پیشنهاد معاون پرورشی وقت، اداره کل تربیت بدنی به دو اداره کل تربیت بدنی دختران و پسران درسطح ستاد تفکیک و این تشکیلات در سطح استانها و شهرستانها نیز تحقق پیدا کرد. اگر چه این توسعه یک گام به جلو بود اما چنین حرکتی باعث رضایت متخصصین و کارشناسان تربیت بدنی و علوم ورزشی نشد بطوریکه درسال 1379 با انتصاب جناب آقای حاجی به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد معاونت تربیت بدنی و تندرستی با تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان یکی ا ز هفت معاونت وزارت آموزش و پرورش شروع به فعالیت نمود. این ارتقاء تشکیلاتی در سطح استانها به مدیریت و در سطح شهرستانها به کارشناس مسئول تغییر پذیرفت

طرح درس م

برنامه پانزده هفته ای برای طناب زدن

برای طناب زدن جای مناسبی را انتخاب کنید.برای جلوگیری از صدمه به قوزک و پایتان از کفش مناسب استفاده کنیدابتدا به مدت 5 دقیقه راه برویدو با نرمش های کششی عضلات ساق پا را گرم کنید. برای اجرای برنامه اگر تازه کار هستید از ابتدای جدول آغاز کنید.در هر دقیقه 80 تا 100 طناب بزنید. در صورتی که بی استراحت این کار را انجام می دهید باید در مدت 10 دقیقه 500 طناب بزنید.

کل زمان در روز

تکرار

استراحت

طناب زدن

هفته

2 دقیقه

8 بار

45 ثانیه

15 ثانیه

اول و دوم

3 دقیقه

12بار

15 ثانیه

15 ثانیه

سوم و چهارم

4 دقیقه

8بار

15ثانیه

30 ثانیه

پنجم و ششم

7 دقیقه

7بار

30 ثانیه

1 دقیقه

هفتم و هشتم

10 دقیقه

2بار

1 دقیقه

5 دقیقه

نهم و دهم

15 دقیقه

5بار

1 دقیقه

3 دقیقه

یازدهم و دوازده

18 دقیقه

3بار

1 دقیقه

6 دقیقه

سیزدهم و چهاردهم

24 دقیقه

3بار

2 دقیقه

8 دقیقه

پانزدهم

طرح درس های پیشنهادی

والیبال و بسکتبال، راهنمایی ومتوسطه

به نام اوکه هرچه داریم وهرچه هستیم از اوست

نام درس: تربیت بدنی موضوع تدریس: آموزش پاس پنجه والیبال

نام دبیر: نام مدرسه:

زمان: ۹۰ دقیقه مکان: تاریخ اجرا:

هدفهای کلی درسی ورفتاری (شناختی – عاطفی- روانی حرکتی

۱-هدف کلی شناختی: فراگیر چگونگی اجرای مهارت پاس پنجه رامی داند.

فراگیر در انتهای تدریس نحوه ی پاس دادن صحیح را می فهمد.

  • هدف رفتاری شناختی: فراگیر چگونگی اجرای مهارت پاس پنجه را به طور صحیح نمایش می دهد.

 

۲-هدف کلی عاطفی: فراگیر به اجرای مهارت والیبال علاقه نشان می دهد.

فراگیر به اجرای مهارت پاس پنجه داوطلب می شود.

  • -هدف رفتاری عاطفی: فراگیر به توضیحات معلم با دقت گوش می دهد.

 

3-هدفهای روانی حرکتی:

  • تقلید: فراگیر از نظر جسمانی آمادگی کامل داشته و طبق الگوی حرکتی ارائه شده توسط معلم اشتباهات خود را رفع می کند.
  • اجرای مستقل: فراگیر اشتباهات خود را با توجه به الگوی ارائه شده توسط معلم رفع می نماید. وبه تنهایی مهارت پنجه را انجام می دهد.
  • دقت: فراگیر با دقت مهارت را انجام داده وتوپ را به طرف نفر مقابل می زند.
  • هماهنگی حرکات: فراگیر با هماهنگی چشم ودست، اعصاب و عضله مهارت صحیح پاس پنجه را انجام می دهد.
  • عادی شدن: فراگیر با مهارت کامل با جاگیری مناسب مهارت کامل زدن پاس پنجه را اجرا می کند.

 

وسایل مورد نیاز

توپ والیبال به تعداد لازم – شرایط وامکات تاسیسات حیاط مدرسه در رشته والیبال مانند زمین – توپ و تور

زمان

آماده سازی

آمادگی سازمانی

حضور وغیاب- تعویض لباس - اماده نمودن وسایل ورزشی - اطلاع از صحت روانی و آمادگی جسمانی دانش آموزان

۵

آمادگی بدنی

گرم کردن عمومی: دویدن ها ی آرام و حرکات کششی ونرمشی

۱۵

گرم کردن اختصاصی:گرم کردن مچ دست وساعد وعضلات کمربند شانه ای وکمر

مرور مهارتهای آموزش داده شده قبلی

رفع اشکال - یادآوری مهارت - آماده نمودن برای مهارت جدید - مرور مهارتهای قبلی توسط معلم - تکرار وتمرین مهارتهای قبلی توسط دانش اموزان

۱۰

آموزش مهارت جدید

توضیح توسط معلم: دقیق ترین پاس در والیبال پاس پنجه است. ونحوه انجام این مهارت به این طریق است که دستها به اندازه قطر توپ باز می شوند که احساس راحتی بکنند وبه بالای پیشانی آورده می شوندو شصتها در مقابل هم قرار می گیرند. در لحظه ی تماس، پنجه ها کمی به طرف عقب می آیند وسپس تمام مفاصل دست ومچ و آرنج وشانه برای زدن وفرستادن توپ باز می شوند وبا بند آخر انگشتان ضربه زده می شود، دستهادرست بعد از عمل زدن پنجه به دنبال توپ در مسیر هدف، توپ را تعقیب می کنند. زانو ها در حین انجام عمل پنجه زدن، خم وراست می شود.

۱۵

مرحله تمرین وبازی

تمرین

از دانش آموزان خواسته می شود که روبروی هم بایستند وبرای هم با سرعت ودقت پاس پنجه بدهند معلم دقت داشته باشد دانش آموزان از حرکات مچ استفاده کنند ومچشان در لحظه تماس به عقب ودر لحظه فرستادن توپ به جلو حرکت کند.

  • چند نفر از دانش آموزان مهارتهای آموزش داده شده را اجرا می نمایند.

۱۰

بازی و ورزش

دانش آموزان را با توجه به علاقه فردی خود در رشته های مختلف ورزشی گروه بندی کرده وبه بازی و ورزش می پردازند.

۲۵

بازگشت به حالت اولیه

دوی خیلی آهسته با حرکات کششی

۵

جمع آوری وسایل و تعیین تکلیف

از دو نفر از دانش آموزان خواسته می شود که وسایل را جمع آوری کنند وبه دفتر مدرسه تحویل دهند. از دانش آموزان خواسته می شود که نحوه زدن پاس پنجه را در قالب روزنامه دیواری نقاشی کنند وتوضیحات مربوط به آن را در زیر هر شکل بنویسند. برای هفته آینده تکلیف مورد نظر معلم داده می شود.(تحقیق نقاشی و ...)

۵

نمونه طرح درس تک آموزشی والیبال

هفته

آمادگی جسمانی

مهاتهای حرکتی (حیطه روانی حرکتی)

دانش ومعلومات (حیطه شناختی)

رشد اجتماعی ونگرشها (حیطه عاطفی)

هفته1

استقامت عمومی

آموزش گاردها وایستادن ها

۱-گارد ایستاده۲-گارد متوسط ۳- گارد کوتاه ومعرفی تکنیک های والیبال

تاریچه والیبال- رعایت نکات ایمنی لازم- خطاهای مربوط به خطوط والیبال- یادداشت قوانین در برگه توسط دانش اموزان

گروه بندی دانش اموزان- تعیین سرگروه ها و صحبت درمورد رعایت احترام طرفین

هفته2

استقامت عمومی- موضعی- انعطافپذیری

آشنایی با توپ والیبال 1-پرتاب ها وگرفتن ها 2- ضربه ها 3- هماهنگی توپ با دست ها 4- نترسیدن از توپ وآشنایی کامل با حرکات توپ

آشنایی با مشخصات توپ والیبال: وزن ،رنگ، باد،جنس واندازه آن- رعایت نکات ایمنی حین انجام تمرینات

آشنایی بامسئولیت گروهی در تمرین مهارت ها – حذف حرکات اضافه با توپ وهمکاری با معلم در انجام فعالیت ها

هفته3

استقامت عمومی- موضعی- انعطافپذیری- قدرت

اموزش تکنیک پنجه والیبال 1- حرکات جزء به جزء پنجه 2- تمرینات پنجه بادیوار 3- تمرینات صفی با پنجه 4- تمرینات دو نفره و گروهی و نزدیک به بازی

آشنایی با کاربرد پنجه در شرایط بازی آشنایی با خطاهای پنجه آشنایی با اشتباهات رایج در مهارت پنجه زدن آشنایی با تمرینات وتصحیح اشتباه پنجه توسط مربی

آشنایی با رعایت حقوق فردی در تمرین همکاری در زمان تمرین تیمی با مربی و همبازی های خود

هفته4

استقامت عمومی- انعطافپذیری- قدرت -چابکی سرعت هماهنگی

مروری بر تمرینات گذشته گاردها پنجه والیبال و تصحیح اشتباهات تمرین ها در مهارت پنجه ارزشیابی پنجه

آشنایی با مناطق زمین والیبال آشنایی با سیستم چرخش بطور مختصر آشنای با پاس پنجه پاسور در منطقه 3 زمین

تاکید به نظم در تمرینات ورزشی تاکید بر بازی اهمیت همکاری گروهی در بازی والیبال رعایت نوبت در اجرای تمرینات

هفته5

استقامت عمومی- انعطافپذیری- قدرت- چابکی سرعت هماهنگی

مرور تمرینات پنجه با تصحیح اشتباهات پنجه پرشی وتصحیح اشتباهات

پنجه پشت تصحیح اشتباهات

تمرینات گروهی پنجه( تیمی)

ارزشیابی انفرادﻯ و تیمی

اندازه زمین اندازه تور

و مناطق حمله و دفاع

قبول مسئولیت پیروی از سرگروه احترام به تصمیمات مرﺒﻰ

هفته6

استقامت عموﻤﻰ

انعطاف پذیرﻯ

قدرت

چابکی

سرعت

هماﻫﻨﮔﻰ

دقت

آموزش ساعد. تکرار تمرینات پنجه. ساعد بالاﻯ سر با تصحیح اشتباهات

ساعد با دیوار با تصحیح اشتباهات

ساعد دو نفره با تصحیح اشتباهات

ساعد ﺼﻔﻰ و ارزشیاﺒﻰ

خطا هاﻯ ساعد

کاربرد ساعد در شرایط بازﻯ

اهمیت تکنیک ساعد در بازﻯ

آشناﻴﻰ با رهنمود هاﻯ تمرینی

کمک به هم بازی هاﻯ ضعیف

نشان دادن روحیه ورزشکار

کنترل احساسات در هنگام عصبانیت

هفته۷

استقامت عموﻤﻰ

انعطاف پذیرﻯ

قدرت

چابکی

سرعت

هماﻫﻨﮔﻰ

دقت

تعادل

مرور تکنیک پنجه باتصحیح اشتباهات

ساعد سه نفره

ساعد روﻯ تور

دریافت با ساعد(توپ ساده)

ساعد گرفتن در شرایط بازﻯ و ارزشیابی تکنیک ساعد به صورت انفرادﻯ

چرخش در والیبال

و اهمیت پاسور و دریافت

اول در والیبال

آشناﻴﻰ با رهنمود هاﻯ آموزشی

حضور به موقع در کلاس ها

حس همکارﻯ و کمک به مرﺒﻰ به صورت داوطلبانه

شرکت در جمع آورﻯ و جابه جاﻴﻰ وسایل تمرین

هفته8

استقامت عموﻤﻰ

سرعت

توان

انعطاف پذیرﻯ

سرعت عکس العمل

دقت- تعادل

هماﻫﻨﮔﻰ - چابکی

آموزش سرویس ساده

سرویس به دیوار

سرویس دو نفره نزدیک

سرویس روی تور

سرویس به نقاط تعیین شده

ارزشیابی سرویس

خطا های سرویس

سرویس کوتاه و توضیح آن

سرویس بلند و توضیح آن

سرعت در سرویس

عوامل روانی در سرویس

شرح سرویس ساده به وسیله دانش آموز

رعایت نکات ایمنی در اجرای تکنیک سرویس

رعایت نوبت

به کار گیرﻯ دستورات مربی در حین اجراﻯ تمرین

هفته9

استقامت عمومی

موضعی

توان

سرعت عکس العمل

دقت

هماﻫﻨﮔﻰ

تعادل

چابکی

مرورﻯ بر پنجه و ساعد و ترکیب

سرویس بلند و کوتاه روﻯ تور

سرویس به مناطق زمین والیبال

سرویس به هدف هاﻯ خاص

ارزشیابی سه مهارت

سرویس به انتهاﻯ زمین

سرویس با سرعت

سرویس به دست یار تعویضی

عوامل روانی در اجراﻯ سرویس

در صورت عدم موفقیت در تمرین و اشتباه خونسردﻯ خود را حفظ می کند

هفته10

استقامت عموﻤﻰ

استقامت موﻀﻌﻰ

قدرت در سرعت

هماﻫﻨﮔﻰ

دقت

تعادل

چابکی

ریتم هماهنگی

آموزش سرویس چکشی

سرویس به دیوار

سرویس بین دو نفر

سرویس از روﻯ تور نزدیک تور

سرویس از منطقه ﻯ سرویس

سرویس ساده و چکشی

سرویس چکشی ومفاهیم ان

اهمیت سرویس در بازی

سرویس به مناطق زمین

در صورت لزوم اعتراض به کسانی که نظم تمرینات را بهم می زنند

عدم آوردن عذر و بهانه به خاطر ضعف دراجراﻯ مهارت

طرح درس

نمونه طرح درس ماهانه تربیت بدنی

نمونه طرح درس ماهانه تربیت بدنی

هفته 

 

 

فعالیت های آموزشی

فعالیتهای فوق برنامه و قهرمانی

هفته اول مهر 

 

 

گرفتن پیش آزمون آمادگی جسمانی

گروه بندی کلاسها

تشکیل انجمن ورزشی

بررسی وضعیت امکانات مدرسه

هفته دوم مهر 

 

 

 

آموزش مهارت پنجه در والیبال

آموزش پاس بغل پا در فوتسال

تهیه وسایل مورد نیاز

خط کشی زمین

هفته سوم مهر 

 

 

 

تمرین مهارت پنجه در والیبال

تمرین پاس بغل پا و آموزش پاس بیرون پا در فوتسال

شناسایی دانش آموزان مستعد برای شرکت در مسابقات

هفته چهارم مهر 

 

 

 

تست مهارت پنجه در والیبال

تست پاس بغل پا و بیرون پا در فوتسال

تمرین دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات

 

   

 

طرح درس یک ساعت درس تربیت بدنی-لی لی کردن

| نویسنده: رضا خواجه | چاپ

پایه اول تا سوم

مراحل تدریس

زمان( دقیقه)

فعالیت

شرح

آمادگی

آمادگی سازمانی

3

تعویض لباس-حضور و غیاب

1-سلام و احوالپرسی

2-قرائت قرآن

3-ارزشیابی تشخیصی

4 - گروه بندی

حرکات ایستادن در صف و ستون

1-هدایت دانش آموزان به حیاط مدرسه

2- رعایت نکات ایمنی

آمادگی بدنی

عمومی

(گرم کردن)

6

حرکات گرم کننده

1- انواع راه رفتن،دویدن ،پریدن ها،لی لی کردن

2- حرکات تقلیدی و تشبیهی،شیرین کاری،حرکات ترکیبی

3- تذکراتی در مورد درست راه رفتن

اختصاصی

حرکات بدنی در ارتباط با اهداف درس

گرم کردن اختصاصی-راه رفتن سریع- نرمش های کششی-قدرتی-تعادلی-به صورت دایره ماندن و خواندن شعر

مرحله پیاده کردن هدف یا مرحله اصلی

18

موضوع آموزشی روز

1- بازی ایستگاه: از 2 گروه بعنوان بازیگر و 1 گروه داور استفاده می شود. با شروع موزیک باید توپ را از جای خود حرکت دهند و به نفر بعدی برسانند و تند و سریع به جایگاه خود برگردند.

2- بازی محلی لی لی: باز هم 2 گروه بازیگر و یک گروه داور؛ بطوریکه با لی لی کردن باید به وشط بیایند و بچه ها را بگیرند و دوباره با همان حالت لی لی سرجای خود مستقر گردند.

مرحله بازگشت به حالت اولیه

8

حرکات آرام کننده جهت پایین آوردن ضربان قلب دستگاه تنفس و گردش خون

1- راه رفتن، نفس گیری عمیق، حرکات کششی

2- با خواندن شعر انجام می گیرد

تذکراتی در مورد تغذیه ، بهداشت،ایمنی،تذکراتی در ابعاد عاطفی و اجتماعی و ... شست و شو و نظافت

1- بعد از ورزش آب سرد نخورند چون باعث سرماخوردگی می شود

2- شست و شوی دست ها با آب و صابون

3- تعویض لباس

4- همکاری با یکدیگر

5- خوردن شیر به عنوان یک غذای کامل

جمع 35 دقیقه